Tidsvåg – en virtuell spelfest 2020

Välkommen på en virtuell dagsfest om spel och kvinnors framgångar inom spelbranschen. Lyssna på talks med kvinnliga spelutvecklare och speldesigners och få demos av nya kommersiella spel och indiespel. Eventet hålls online via Zoom torsdag den 15 oktober kl 15:30 – 17:00 och sänds live från Goto10 i Stockholm.

Tidsvåg – en spelfest, är en dagsfest om spel och kvinnors framgångar inom spelbranschen. Vi vill inspirera fler unga tjejer och icke-binära att se spel och programmering som möjliga framtidsyrken genom att synliggöra kvinnliga förebilder. Lyssna till samtal med kvinnliga spelutvecklare och entreprenörer och ställ dina frågor till branschfolk.

Under den virtuella spelfesten håller moderator Emelie Fågelstedt i korta samtal med representanter från olika spelföretag, och vi får möjlighet att se demos av nya kommersiella spel och indiespel som talarna jobbar med.

Medverkande personer från spelbranschen: Mehrnaz Amant Bari, spelutvecklare på Frostbite Engines, Anna Norrevik, VD på Antler Interactive, Emelie Nordstrand Lindgren, spelprogrammerare på Paradox Interactive, Johanna Schramm, Community Manager på Resolution Games, och Kiki Olofsson, Senior Director of Art på King . 

Moderator: Emelie Fågelstedt, Futuregames

Elisabeth Tegner-stipendiet – nomineringen öppnar
Under spelfesten öppnar även nomineringarna till årets Elisabeth Tegner-stipendium. Ett stipendium som delas ut årligen av Futuregames / Changemaker Educations till en kvinna som gjort en inverkan på IT-branschen med teknik i kombination med konst, design, utveckling eller spel och med kreativitet som drivkraft, och som inspirerar andra genom sina framsteg. Stipendiaten belönas med en prissumma på 10 000kr från Changemaker Educations / Futuregames. Mer finns att läsa här: Elisabeth Tegner Stipendiet

Tid: Torsdag 15 oktober, 2020 kl 15:30 – 17:00
Plats:  Online (Livesänds från Goto10 /Internetstiftelsen via Zoom)
Arrangörer: Internetstiftelsen och Futuregames
Producent: Kulturforskaren Elisabeth Tegner

>> Anmäl dig här



Om talarna 

Mehrnaz Amant Bari / Frostbite Engines
Mehrnaz är civilingenjör från KTH och jobbar just nu som utvecklare i nätverksteamet på spelmotorn Frostbite. Innan dess var hon spelutvecklare på Paradox Interactive där hon fokuserade på artificiell intelligens och var en del av spelteamet som skeppade Stellaris.

Anna Norrevik / Antler Interactive
Anna visste redan när hon var 14 år gammal att hon ville driva spelföretag i framtiden och har sedan dess arbetat strategiskt för att nå sin dröm. Under 2014-2018 arbetade hon som producent på Paradox Interactive med ansvar för tid, budget och team på ett antal spelprojekt, bland annat Crusader Kings 3 som släpptes nyligen. Sedan sommaren 2018 är hon VD för Antler Interactive som skapar spel till både mobil och PC för att låta människor över hela världen spela kvalitetsspel med ny teknik. Anna är själv gamer sedan länge och är ett stort fan av spelklassikerna Halo, Age of Empires 2 och The Longest Journey.

Emelie Nordstrand Lindgren / Paradox Interactive
Emelie startade sin karriär som fotograf men kunde inte riktigt släppa nyfikenheten inför programmering och datorer. Efter 5 år på KTH har hon nu drömjobbet som spelprogrammerare på Paradox Interactive.

Johanna Schramm / Resolution Games 
Johanna jobbar som Community Manager på Resolution Games och har en bakgrund inom marknadsföring och grafisk design. Hon har en kandidatexamen i spelgrafik vilket gett en bra förståelse för spelutveckling på djupet. 

Kiki Olofsson / King
Kiki har drygt 20 års erfarenhet som formgivare och manager inom kommunikations- och spelindustrin. Kiki har skapat cirka 25 spel för Kings webbplats, och har som manager byggt upp Kings Art-organisation från grunden. Idag är hon Senior Director of Art för det populära pusselspelet Candy Crush Saga.
Etik är mycket viktigt för Kiki och hon arbetar aktivt med mångfald och inkludering både i spelen och i företaget. Tillsammans med Kristin Adolfsson har hon utvecklat workshopen Crush the Norm Diversity Rules, som har hållits många gånger över hela världen, och uppfann Diversity Space Tool, ett digitalt verktyg vars syfte är att uppmärksamma spelutvecklare på stereotypa karaktärer och hur man kan undvika dessa.

Emelie Fågelstedt / Futuregames
Emelie är digital kommunikatör och frilansare sedan 10 år tillbaka. Hon är medgrundare till Svenska Nomader – Sveriges största nätverk för digitala nomader och remote workers. Emelie har jobbat nära Futuregames / Changemaker Educations sedan 2014 var med och tog fram utbildningen Futuregames Games Marketer i våras som i höst startat som Sveriges första utbildning inom spelmarknadsföring.

Elisabeth Tegner / Kulturforskare
Elisabeth Tegner har en bakgrund som kulturanalytiker och forskare inom etnologi specialiserad på tidiga internationella techno- och hackerkulturer. Hon har varit aktiv inom IT-branschen sedan tidigt 90-tal då hon var med och såg hur tekniker som VR och AI växte fram. Elisabeth har haft som ständigt mål under sin karriär att få fler tjejer att välja att arbeta inom IT-området, och att få fler att välja att strata eget företag. Med en gedigen erfarenhet av konceptutveckling inom framför allt utbildningsområdet var Elisabeth med och startade Sveriges idag främsta spelutvecklarutbildning, Futuregames. Hon har även lagt grunden för Sveriges främsta högskoleutbildning inom spel i Skövde.



Eventet planeras i en större skala på plats på Goto10 under våren 2021.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *