Sara Lempiäinen – speldesigner för Trollskogen

Sara Lempiäinen är speldesigner och skapare av Trollskogen – en interaktiv saga. När hon bestämde sig för att göra ett eget spel var det viktigt med något som skulle vara personligt och stå henne nära hjärtat. Trollskogen finns för nedladdning på iOS.

– Trollskogen bygger på nordisk folktro. Det började med att min mamma berättade sagor för mig när jag var liten, och sen har det blivit en stor del av min identitet; framförallt skogsväsen och älvor.

Spelet är baserat på böcker som Sara själv växte upp med av John Bauer. Stilen från folkkära berättelser som ’Bland tomtar och troll’ får en ny form och får ett nytt liv genom spelet Trollskogen

– I spelet måste man lösa olika pussel för att ta sig vidare till nästa del av sagan. Man vandrar genom skogen och träffar på olika djur och skogsväsen genom berättelsen.

Sara har gjort allt i spelet på egen hand – från konst och design till programmering. Hon har själv en bakgrund inom Medieteknik från Kungliga Tekniska Högskolan och gjorde sitt examensarbete inom speldesign på en mobilspelstudio.

Idag jobbar hon som Content Coordinator för Minecraft, och utvecklar det egna spelet Trollskogen på sidan om.

I Trollskogen vandrar man genom skogen och möter på både djur och skogsväsen.

Varför har du valt att jobba med spel?

– Jag kom på att jag ville jobba med spel väldigt sent, under tiden jag studerade på KTH. Jag fick reda på att ett av mina favoritspel hade utvecklats i Stockholm, och kom nog för första gången då till insikt med att det faktiskt går att jobba med spel. Jag besökte spelstudion och inspirerades otroligt mycket.

Anser du att det behövs fler kvinnor i spelbranschen?

– Jag tror att fler kvinnor behövs så att spelen inte blir så enhetliga. Det blir lätt väldigt lika spel och samma typer av personer skapar dem, och dessutom för samma målgrupp. Då blir det inget nytänkande inom spelvärlden.

– Jag tror att fler kvinnor inom spel skulle hjälpa till att skapa en bättre dynamik inom branschen, för att få in fler perspektiv och bakgrunder i själva skapandet. Vi behöver innovera mer helt enkelt.

Hur når vi fler kvinnor?

– Dels måste vi jobba som bransch först, vi har fortfarande en del problem inom spelbranschen som behöver lösas för att den ska bli öppnare för fler. Det är en pågående process.

– Sen vet vi att det är viktigt att involvera fler unga tjejer i spel redan i tidig ålder. Att visa dem att de kan spela, och även att det är en möjlig framtida karriär. Jag är själv mentor på en organisation där man lär ut programmering för barn, och där jag har valt att fokusera på just spelprogrammering. Jag visar barn hur man kan skapa digitalt på ett kreativt och kul sätt.

– De flesta unga är väldigt kreativa och vill själva vara med och skapa saker. Jag tror bara inte att de flesta vet om att de skulle kunna skapa egna spel. Personligen tycker jag att alla skulle kunna få testa på och lära sig det.

Varför är du med på Tidsvåg?

– Jag vill visa för deltagarna att med deras intresse för spel så finns det ett intresse för spelutveckling också. Jag är själv helt självlärd, och har lärt mig på egen hand från grunden. Från början visste jag egentligen inte vad jag gjorde, men jag skapade min egen väg. Det är något jag vill förmedla. Att det finns flera vägar in i spelbranschen.

– Sen vill jag visa att det finns flera olika typer av spel. Mitt spel, Trollskogen, är kanske inte den typ man vanligtvis stöter på. Men spel kan komma i alla former och färger – det går att skapa vad som helst. Alla som vill kan verkligen bygga egna spel.

Ladda ned och spela Trollskogen på iOS här.

Sara Lempiäinen, Game Designer för Trollskogen – en interaktiv saga som bygger på nordisk folktro.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *