Mehrnaz Amanat Bari är spelutvecklare på Frostbrite och civilingenjör från KTH. Hon är en stark förespråkare för att fler kvinnor borde ge sig in i spelbranschen.
– Att jobba med spel är att jobba med en produkt som ger glädje till massa människor – varför skulle inte fler kvinnor vilja göra det?
Frostbrite Engine är en spelmotor och del av EA. På företaget jobbar Mehrnaz med core engine, den centrala delen av spelmotorn.
– En spelmotor är ett verktyg som spelutvecklare använder för att slippa återuppfinna hjulet varje gång de ska skapa ett nytt spel. Då kan man istället använda funktionaliteten i spelmotorn, som olika ljud eller komponenter. Exempelvis kan man dra in en karaktär i spelmotorn och lägga till funktionaliteten att den ska hoppa varje gång man klickar på space.
Varför behövs det fler kvinnliga spelutvecklare?
– Det finns väldigt få idag. Jag tror att det beror på att man kopplar spelutveckling till något killigt, men det behöver inte vara så. Jag tror inte att vi kommer nå en punkt där det är 50/50 kvinnliga och manliga spelutvecklare, men jag tror att fler kvinnor skulle kunna tycka att det var kul!
Hur är det att jobba i spelbranschen idag?
– Jag tycker att det är en bra bransch att jobba i. Det är bra arbetsmiljö och bra arbetskultur. Dessutom växer branschen mycket och det finns mycket jobb. För den som gillar att vara med i teknikutvecklingen är det även en bransch som driver många andra branscher framåt, exempelvis inom grafik.
Hur får vi fler kvinnliga spelutvecklare?
– Jag är spelutvecklare för att det är kreativt, kul och tekniskt utmanande. Jag tror mycket på den här typen av event för att skapa en plats där vi kan nå ut till kvinnor i alla åldrar. Vi ser att unga tjejer idag slutar idag ofta att intressera sig för teknik, någon gång i mellan- eller högstadiet. Det är viktigt att lyfta alla möjligheter med spelutveckling. Och att visa både tjejer, föräldrar och samhället att spelindustrin är stor och bred med massor av jobbmöjligheter!